فرمت : pdf
تعداد صفحات: 112
موضوع: پایان نامه کارشناسی ارشد
چکیده:
مدیریت بحران به معنای جلوگیری از رخ دادن حوادث خطرناک قبل از به وقوع پیوستن آنها و کنترل بحران در حین و بعد حادثه میباشد. امروزه مدیران سازمانها در کلانشهرهای ایران برخلاف مدیران کلانشهرهای کشورهای پیشرفته کمتر به موضوع مهم مدیریت بحران توجه میکنند. GIS بهعنوان یک فناوری مهم در امر مدلسازی مکانی و یک ابزار قوی در جهت برنامهریزی و مدیریت بحران میباشد. مدلسازی حوادث و بحران مترو شهر تبریز در محیط GIS میتواند کمک شایانی در کاهش تلفات انسانی -اقتصادی حین وقوع و بعد حادثه داشته باشد.
در این پژوهش بامطالعه خط 1 مترو شهر تبریز و با جمعآوری اطلاعات مربوط به این خط ابتدا با استفاده از مدل تصمیمگیری الکترا ایستگاههای خط یک مترو از نظر احتمال به وجود آمدن بحران اولویتبندی و نسبت به هم ارجحیت بندی شده است؛ برای این منظور از هفت معیار تاثیر گذار استفادهشده و با روش AHP وزن دهی شد است؛ نتایج مدل الکترا نشان داد که ایستگاه قونقا و فلکه دانشگاه به ترتیب نسبت به سایر ایستگاهها از نظر احتمال به وجود آمدن بحران در ارجحیت بالاتری قرار دارند.
مدل دیگر مورد استفاده در این پژوهش، مدل تحلیل شبکه معابر شهری تبریز در محیط GIS جهت مشخص کردن مسیرهای بهینه دسترسی مراکز امدادی به ایستگاههای مترو حادثه دیده و محاسبه زمان و فاصله روی شبکه این مراکز از ایستگاههای مترو میباشد؛ برای این منظور از دادههای نقشه شهری باز (OSM) جهت ساخت شبکه و پایگاه داده هوشمند استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که اولاً دادههای OSM در کشور ایران که به نوعی با کمبود و یا عدم دسترسی به دادههای مکانی با دقت متوسط به بالا روبهرو است قابلیت خوبی جهت ساخت شبکه برای تحلیلهای شبکه در محیط GIS دارد دوماً تمام ایستگاههای مترو از نظر فاصله زمانی- مکانی در موقعیت مناسبی نسبت به مراکز امدادی قرار دارند به طوری که بیشترین زمان لازم جهت طی مسیر بهینه برای رسیدن به ایستگاههای خط یک مترو تبریز که دچار حادثه شده است حدود 5 دقیقه میباشد و بقیه ایستگاهها نسبت به مراکز امدادی در فاصله زمانی کمتر از پنج دقیقه قرارگرفتهاند؛ و در نهایت با استفاده از تصاویر ماهوارهای و نقشه کاربری ارضی شهری فضاهای باز شهری در اطراف ایستگاههای مترو جهت تخلیه اضطراری شناسایی شد.
مدل تخلیه اضطراری مسافران از تونل و ایستگاههای خط یک مترو تبریز آخرین مدل مورد استفاده در این پژوهش میباشد؛ در این مدل ابتدا با مطالعه پارامترهای هندسی خط یک مترو تبریز زمان تخلیه را برای یک سانحه فرضی با بدترین سناریو و استفاده از پارامترهای نزدیک به واقعیت محاسبه شده است؛ و این زمان برای صدبار شبیهسازی انجامشده و مقداری برابر با 25.11 دقیقه به دست آمده است. همچنین عوامل تاثیر گذار بر این زمان به عنوان نتایج این بررسی ارائه گردیده است.
کلید واژه: مدلسازی، حوادث بحرانی، مترو، تبریز، GIS
فصل 1
مقدمه-بیان مسئله- ضرورت و اهمیت موضوع - اهداف کلی و جزئی - اهداف کلی- اهداف جزئی - سؤالات تحقیق - فرضیات تحقیق
فصل 2
مقدمه - بحران - مدیریت بحران- قطار شهری در ایران مترو شهر تبریز- ایستگاه مترو- تونل- تصمیمگیری چند معیاره- مدلهای تصمیمگیری چند شاخصه جبرانی- مدل الکترا - مراحل اجرای مدل الکترا- مرحله اول: نرمالسازی - مرحله دوم: ماتریس بی مقیاس موزون - مرحله سوم: مشخص کردن مجموعه هماهنگ و ناهماهنگ - مرحله چهارم: محاسبه ماتریس هماهنگی - مرحله پنجم: محاسبه ماتریس ناهماهنگی- مرحله ششم: تعیین ماتریس هماهنگ مؤثر - مرحله هفتم: مشخص کردن ماتریس ناهماهنگ مؤثر - مرحله هشتم: مشخص کردن ماتریس کلی و مؤثر- دادههای نقشه شهری باز(Open Street Map) - تحلیل شبکه (Network Analyst) در GIS - مدل تخلیه اضطراری پیشینه تحقیق - منابع خارجی:- منابع داخلی:
فصل 3
مقدمه - مواد تحقیق -دادههای مورداستفاده- نرمافزارهای مورداستفاده - مراحل تحقیق - معرفی منطقه موردمطالعه - خط قطار شهری تبریز - روشهای پژوهش - مدل الکترا - فاصله از نزدیکترین خطوط گاز (اصلی و فرعی) -فاصله از رودخانه- فاصله از گسل - عمق ایستگاههاسطح ایستائی آبهای زیرزمینی - حداکثر جمعیت پیشبینیشده برای هر ایستگاه - تشکیل ماتریس تصمیمگیری -مدل تحلیل شبکه- نقشه باز شهری -تعریف و ساخت پایگاه داده هوشمند- Hierarchy Feild Elevation Feild- Oneway Field Speed Field Length Field Travel_Time Field- چرخشها (Turn) قابلیتهای تحلیل شبکه در محیط GIS پیدا کردن بهترین مسیر - یافتن نزدیکترین مرکز - پیدا کردن منطقه خدمات- نمودار عنکبوتی -شرایط و وضعیت در نظر گرفتهشده برای ایستگاههای امدادی در تحلیل شبکه - فاصله از بیمارستانها - فاصله به نزدیکترین ایستگاه آتشنشانی مراکز فوریتهای پزشکی (آمبولانسها)- میزان دسترسی به فضاهای باز شهری در هر ایستگاه مترو-مدل تخلیه اضطراری - مدل تخلیه ناحیه
فصل 4
مقدمه - آمادهسازی دادهها - دادههای مدل الکترا تحلیلهای شبکه- مدل تخلیه اضطراری نتایج مدل الکترا مدل تحلیل شبکه معابر - مدل تخلیه اضطراری
فصل 5
کلیات -نتیجه گیری - آزمون فرضیهها- فرضیه اول- فرضیه دوم- مشکلات پژوهش -پیشنهادات
منابع
لینک دانلود بعد از پرداخت مشاهده خواهد شد
قیمت: 54000 تومان
دانلود بسته جامع استخدامی تامین اجتماعی(جزوات آموزشی + نمونه سوالات با
جزوه آموزشی آشنایی با کاداستر،اهداف وعملکردها
نمونه سوالات کمک پرستاری بهیاری یکساله 96-97
پایان نامه کارشناسی ارشد: مدلسازی حوادث بحرانی مترو شهر تبریز در محیط GIS مطالعه موردی: خط 1 مترو
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مکانیابی ایستگاهای راه آهن زیر زمینی شهری مطالعه موردی شهر تهران
مترو ,شبکه ,تبریز ,شهری ,بحران ,مرحله ,تحلیل شبکه ,ایستگاههای مترو ,تخلیه اضطراری ,مشخص کردن ,مترو تبریز